Odnoszę wrażenie, że ogólnie przyjętą metodyką jest czytanie bezwzględnej wysokości nut. Z drugiej strony, gdy tłumaczymy komuś, jak ma zagrać mówimy często: "zagraj E, następnie tercję w górę i od tego jeszcze dwa półtony w górę" zamiast: "zagraj E, następnie B i dalej Fis".
U góry pięciolinii mamy cyferki rzymskie oznaczające stopnie gamy. Zauważmy, w których interwałach obie nuty są między liniami a w których jedna jest między liniami a druga na linii. Wychodzi:
I-III (tercja), I-V (kwinta), I-VII (septyma) - obie nuty między liniami.
I-II (sekunda), I-IV (kwarta), I-VI (seksta - och cóż za brzmienie ;)) i I-VIII (oktawa) - jedna nuta między liniami a druga na linii.
Rozpiszmy w ten sposób gamę, której dźwięk podstawowy będzie na linii (np. E, gdzie mamy przy kluczu kilka krzyżyków):
Otrzymujemy:
I-III (tercja), I-V (kwinta), I-VII (septyma) - obie nuty na linii.
I-II
(sekunda), I-IV (kwarta), I-VI (seksta - och, cóż za brzmienie ;)) i
I-VIII (oktawa) - jedna nuta między liniami a druga na linii.
Jak widać, multum krzyżyków (bądź bemoli) nie przeszkadza w odnalezieniu kolejnych interwałów, wystarczy na początku rozpoznać tonację, wiedzieć gdzie na gryfie jest dźwięk podstawowy i mieć opalcowaną gamę.
Podsumujmy:
I-III (tercja), I-V (kwinta), I-VII (septyma) - obie nuty na linii lub na obie nuty między liniami.
I-II
(sekunda), I-IV (kwarta), I-VI (seksta - och cóż za brzmienie ;)) i
I-VIII (oktawa) - jedna nuta między liniami a druga na linii.
Ten "cwancig" działa również między dowolnymi stopniami gamy. W zależności od kontekstu mamy interwały małe i wielkie ale usadowienie nut jest takie jak opisano powyżej. Pewien wyjątek stanowi para IV-VII... no ale tryton to w zasadzie też kwarta, tyle że zwiększona. I tak dla przykładu: jak nuty mają niewielką różnicę wysokości i obie są na linii to tercja, jak trochę dalej od siebie i obie między liniami to kwinta, jak dość daleko od siebie i jedna na linii a druga między to seksta itd... czytanie nut idzie sprawniej i o to chodzi :)


Brak komentarzy:
Prześlij komentarz